"У переддень Святого Миколая, Нового року та Різдва тернополяни
захворіють «шопоманією»: гонитвою за продуктами, подарунками, вбранням,
прикрасами для дому і т.п."
У цей же період в магазинах стартують різні сезонні акції, розпродажі, конкурси, лотереї та інші «магнітні штучки». Які мають за мету - підігріти купівельний попит. Від великої кількості знижок створюється враження, що ще трохи і вся торгова система збанкрутує, працюючи собі у збиток.
Як не потрапити в цю вміло розставлену «павутину» і вберегти гаманець від безглуздих витрат?
Особливості національного шопінгу
На відміну від західних країн, в нашій країні передсвяткові ціни не падають, а ростуть. І ніякі закордонні експерти не можуть пояснити цей феномен. А вся справа в менталітеті. Якщо у наших продавців з'являється можливість «зірвати куш» на передсвятковому ажіотажі, то вони докладають до цього всіх можливих зусиль.
Чому ж люди так легко піддаються передсвятковому ажіотажу?
По-перше, довірливі покупці «клюють» на обіцянки «супервигідних цін». І лише з часом до них дійде, що нічого вони не заощадили, навіть навпаки, переплатили.
По-друге, передсвятковий розпродаж - це, перш за все, джерело позитиву, віддушина після робочих буднів. Як здорово зануритися в атмосферу свята, згадати дитинство, перейнятися хорошим настроєм, скористатися величезними знижками, щоб купити собі щось непотрібне.
Хитрощі продавців - що повинен знати покупець
Головна мета продавців - заманити покупця в магазин і утримати його там хоч на мить. Заради цього трудяться маркетологи і рекламісти, цілі наукові дослідження розроблено на цю тему. Як тільки покупець переступив поріг магазину і почав роздивлятися товар, мета досягнута - з імовірністю 90 % він обов'язково що-небудь купить. А допоможуть йому добровільно розлучитися з грошима ось ці поширені хитрощі продавців:
1. «Два товари за ціною одного», «Три за ціною двох», «Купи два - третій у подарунок». Покупцеві здається, що він дійсно отримує від магазину подарунок, проте це не так. Напередодні ціни на «акційні» товари підвищуються до півтора разів, тому, купуючи певну кількість товару за акції, покупець з лишком відшкодовує магазину вартість "подарунку". Економія в результаті виходить нульова.
2. «Тільки сьогодні остання можливість купити за цією ціною» - це все елементи психологічного тиску, здатні запросто довести піддатливу людину до серйозної хвороби - оніоманіі. Покупець, «зомбований» чарівними словами «остання можливість», лізе в гаманець за грошима, щоб цю останню можливість не упустити. Особливо успішно даний прийом працює на передноворічному розпродажу сезонних колекцій.
Задумайтеся, якщо цей товар не потрібен вам прямо зараз, може бути відкласти його покупку до настання нового року? У січні торішні залишки товару стануть ще дешевше.
3. «Знижки до 90%!». Ноги самі несуть нас в магазин, ми із завмиранням серця намагаємося дізнатися, який же товар продається по настільки божевільній знижці і... Розчарування! Знижка в 90% відноситься тільки до неліквідів річної давності! Решту товару коштує досить дорого. Однак, жадібність людська бере гору, і під цю акцію успішно розходиться весь залежаний товар, який накопичився за рік.
4. «Повернемо 100% від вартості покупки». Ось вона акція небаченої щедрості! «Куплю товар, а мені ще й гроші повернуть!» - Радісно думає покупець. Сперечаємося, що просто так не повернуть? Ні 100%, ні навіть 10%... Зате отримаєте папірець (купон називається) з «казково вигідною» знижкою на майбутні покупки в цьому ж магазині. Причому сума на купоні дійсно буде дорівнювати вартості товару, але скористатися разом ви нею не зможете. На наступні покупки знижка, як правило, більше 10% не буде.
Пояснюємо механізм дії такого купона. Припустимо, ви купили телевізор за 5 тисяч гривень і отримали купон номіналом 5 тисяч. Приходите з цим купоном за другою покупкою на 3 тисячі гривень - отримуєте знижку в 300 гривень ( 10%), прийшли за третьою, четвертою, п'ятою покупками - також берете їх зі знижкою 10%. Як тільки загальна сума знижок досягне номіналу купона, дія купона закінчується. В результаті вам нібито повертаються ваші 5 тисяч, але тільки за умови, що ви накупите товару на 50 тисяч гривень. Точніше, з урахуванням 10 % знижки - на 45 тисяч. Непогано, правда?
5. «Переклеєний цінник». Покупець бере в руки товар і дивиться ціну - дорогувато... Але тут він помічає, що під цінником проглядає інший, причому на старому ціннику вказана ціна в півтора рази більша. Як пощастило - зараз така величезна знижка і товар схоже в одному екземплярі залишився. Треба брати!
Не потрібно поспішати. Швидше за все, товар продавався зі знижкою цілий рік. А наприкінці року, щоб зацікавити покупця, переклеїли цінники. Знизу нібито «старий» - по дорожче, зверху нібито «новий» - подешевше, причому на полиці залишили всього один екземпляр. Побачивши «чарівні» цінники, спочатку прикиньте: купили б ви цей товар, не будь на ньому «старого» цінника з космічної ціною? Якщо ні, тоді відмовтеся від спонтанної покупки.
Як покупцеві не дати себе обдурити
Якщо все ж хочеться купити щось подешевше на передсвятковій розпродажі, є кілька порад, як не попасти у пастку продавців.
1. Не потрібно вірити в безкорисливу любов продавця до покупця. Навіть саму непотрібну, низькосортну річ вам ніхто ніколи не подарує. Вже став класичним вираз: «безкоштовний сир тільки в мишоловці». Вам будуть говорити про реальні знижки, але промовчать про переписані цінники. Товар, придбаний зараз зі знижкою 50 %, стільки ж коштував і вчора, але без знижок.
Обов'язково уточнюйте, з якої причини на товар зроблена знижка. З'ясуйте, чи зможете повернути товар або обміняти його, чи можна відкласти товар. Продавець зобов'язаний надати повну і достовірну інформацію.
2. Уважно і повністю читайте рекламні пропозиції, особливо написані дрібним шрифтом. Хто знає, може умови акції завідомо вам невигідні.
3. Купуючи товари зі значними знижками, звертайте увагу на їх якість. Часто «під шумок» продаються товари, що втратили свої споживчі властивості.
Звертайте увагу на терміни придатності. Насамперед, це стосується продуктів харчування, побутової хімії, парфумерії, косметики. Як правило, чим більше знижка, тим ближче закінчення терміну придатності. Якщо в магазині ви зможете швидко це з'ясувати, то при дистанційних покупках (по каталогах і в Інтернеті) термін придатності товару зі знижкою, швидше за все, виявиться для вас неприємним сюрпризом.
4. Не поспішайте купувати вподобану річ - загляньте в сусідній магазин. Там цей товар може виявитися дешевше.
5. Одне з найбільш поширених помилок в тому, що товар, проданий із знижкою, обміну та поверненню не підлягає. Це явне порушення закону «Про права споживача». Продавці зобов'язані взяти назад невідповідні штани або кофточку, так само як і задовольнити ваші претензії щодо якості покупки, якщо навіть «сто раз попередять» вас про це.
6. Умійте вчасно зупинитися. Розпродажі володіють величезним психологічним ефектом. Зазвичай до сімдесяти відсотків товарів, куплених на розпродажах, в житті фактично не використовуються. Щоб не зіпсувати собі настрій на всі майбутні свята і не бути обдуреними, точно визначитеся, що саме ви збираєтеся купити, і постарайтеся не хапати все підряд.
Будьте уважні, контролюйте себе і стежте за своїми витратами.